E-Usługi są to usługi świadczone drogą elektroniczną przez sieć telekomunikacyjną,a w tym sieć komputerową, np Internet, z wykorzystaniem technologii informacyjnej. Ich świadczenie jest zautomatyzowane i wymaga niewielkiego udziału człowieka.
Kilka z e-usług to:
E-nauka to nauczanie z wykorzystaniem sieci komputerowych i Internetu, oznacza wspomaganie procesu dydaktyki za pomocą komputerów osobistych i Internetu. Pozwala na ukończenie kursu, szkolenia, a nawet studiów bez konieczności fizycznej obecności w sali wykładowej. Doskonale uzupełnia również tradycyjny proces nauczania. E–learning to tylko jeden z elementów edukacji, dlatego edukacja w czasie rzeczywistym dotyczy znacznie obszerniejszego zasięgu usług niż e–learning.
Do zalet e-learningu często zalicza się:
E – praca polega na wykonywaniu pracy w dowolnej odległości od miejsca zatrudnienia, np. siedziby firmy. W takiej formie wykorzystuje się wszelkie możliwości komputera i najnowsze rozwiązania technologii komunikacyjnej – Internet, e-mail, rozmowy na żywo, wideokonferencje. E – praca umożliwia pracę osobom, które z przyczyn od siebie niezależnych nie mogą wychodzić z domu, np. osoby niepełnosprawne.
Zalety e-pracy:
Wady telepracy:
E-bank – forma usług oferowanych przez banki, polegająca na umożliwieniu dostępu do rachunku za pomocą urządzenia elektronicznego: komputera, bankomatu, terminalu POS, telefonu(zwłaszcza telefonu komórkowego) i linii telekomunikacyjnych. Usługi bankowości elektronicznej są także określane jako telebanking (bankowość zdalna).
Zalety e-banku:
Dla klienta:
Zalety
Zagrożenia
E-czytelnia – treść zapisana w formie elektronicznej, przeznaczona do odczytania za pomocą odpowiedniego oprogramowania zainstalowanego w urządzeniu komputerowym (np. komputer osobisty, czytnik książek elektronicznych, telefon komórkowy czy palmtop).
Kilka z e-usług to:
E-nauka to nauczanie z wykorzystaniem sieci komputerowych i Internetu, oznacza wspomaganie procesu dydaktyki za pomocą komputerów osobistych i Internetu. Pozwala na ukończenie kursu, szkolenia, a nawet studiów bez konieczności fizycznej obecności w sali wykładowej. Doskonale uzupełnia również tradycyjny proces nauczania. E–learning to tylko jeden z elementów edukacji, dlatego edukacja w czasie rzeczywistym dotyczy znacznie obszerniejszego zasięgu usług niż e–learning.
Do zalet e-learningu często zalicza się:
- dowolny czas pracy i wygodę uczniów (szczególnie jeśli mają oni jeszcze inne zobowiązania),
- ułatwienie komunikacji między uczniami,
- lepsze dopasowanie do potrzeb uczniów,
- większe urozmaicenie nauki dzięki zastosowaniu multimediów i niewerbalnej prezentacji materiału,
- nauka we własnym tempie,
- zminimalizowanie strach i nieśmiałości, które mogłyby pojawić się w tradycyjnej klasie,
- e-learning jest rodzajem kursu indywidualnego, w związku z czym lektor nadzoruje naukę każdego ucznia z osobna, co w realiach szkoły tradycyjnej jest znacznie utrudnione, o ile nie niemożliwe.
- umożliwia samodzielne wybranie preferowanego formatu dostarczania wiedzy
- użycie technik wideo umożliwia uczenie się za pomocą materiału audiowizualnego, który można zatrzymać i przewinąć w celu ponownego obejrzenia,
- w porównaniu z tradycyjnymi zajęciami w klasie, e-learning przynosi duże zyski organizacjom z rozproszonymi i ciągle zmieniającymi się uczniami (np. personel restauracji).
- relacje międzyludzkie są rozwijane zdalnie przy zastosowaniu komunikatorów audio-wideo typu Skype, forów dyskusyjnych, czatów, blogów, poczty elektronicznej, lub innych synchronicznych czy asynchronicznych środków komunikacyjnych,
- fora dyskusyjne i inne formy elektronicznej komunikacji zdalnej mogą inicjować i zachęcać do kontaktów osobistych i tworzenia grup wzajemnej pomocy,
- e-learning jest zazwyczaj opłacalny i większość wkładu początkowego zwraca się dzięki efektowi skali,
- korzyści finansowe dla firm (brak honorarium trenera, brak kosztów wynajem ośrodka szkoleniowego, transportu, zakwaterowania, wyżywienia i tym podobnych, braku dezorganizacji pracy działów firmy)
- oszczędność czasu (brak dojazdów do miejsca szkolenia lub nauki; nie trzeba odrywać się od swoich codziennych zajęć),
- w firmie przełożeni mogą nadzorować efekty szkolenia i postępy w nauce swoich pracowników,
- koszt rozwoju sieci (w szczególności zwykłego oprogramowania) może być taki sam, jak koszt specjalnych platform do e-learningu
- brak osobistego kontaktu z nauczycielem i w związku z tym, jak twierdzą niektórzy, nie jest on już „edukacyjny” w ujęciu czysto filozoficznym (np. według definicji R.S. Petersa, filozofa edukacji)
- wrażenie odosobnienia, którego doświadczają uczniowie uczący się na odległość,
- opracowanie materiałów w formie e-learningu jest bardziej czasochłonne niż opracowanie klasycznych drukowanych materiałów edukacyjnych
E – praca polega na wykonywaniu pracy w dowolnej odległości od miejsca zatrudnienia, np. siedziby firmy. W takiej formie wykorzystuje się wszelkie możliwości komputera i najnowsze rozwiązania technologii komunikacyjnej – Internet, e-mail, rozmowy na żywo, wideokonferencje. E – praca umożliwia pracę osobom, które z przyczyn od siebie niezależnych nie mogą wychodzić z domu, np. osoby niepełnosprawne.
Zalety e-pracy:
- pracownik nie musi dojeżdżać do pracy, nie spóźnia się
- firma oszczędza na stanowisku pracy (na powierzchni i zużyciu sprzętu, materiałów eksploatacyjnych)
- zatrudnienie znajdują osoby niepełnosprawne, z terenów wysokiego bezrobocia, kobiety opiekujące się dziećmi
- swoboda w organizacji czasu i miejsca pracy – można ją wykonywać w domu, telecentrum, telechatce ( to miejsca, w których gromadzą się ludzie z lokalnej społeczności, mieszkający blisko siebie, ale daleko od miejsca pracy – są one wyposażane przez firmę w potrzebny sprzęt)
- telepracownik oszczędza czas, nawet do dwóch godzin dziennie, skraca lub eliminuje koszty dojazdu do pracy
- daje poczucie większej satysfakcji z pracy, ogranicza stres, pozwala na elastyczność w wykonywaniu zadań
- zwiększa produktywność pracowników
Wady telepracy:
- pracodawc a nie ma możliwości obserwacji stopnia zaangażowania pracowników; telepracownik może stać się pracoholikiem
- utrudnia kontrolę nad pracownikiem
- ważną kwestią staję się samodyscyplina – pracownik musi samodzielnie organizować sobie czas pracy
- brak bezpośrednich kontaktów z innymi pracownikami może prowadzić do wyobcowania
- uzależnia od techniki
- prowadzi do zaniku kultury biurowej.
E-bank – forma usług oferowanych przez banki, polegająca na umożliwieniu dostępu do rachunku za pomocą urządzenia elektronicznego: komputera, bankomatu, terminalu POS, telefonu(zwłaszcza telefonu komórkowego) i linii telekomunikacyjnych. Usługi bankowości elektronicznej są także określane jako telebanking (bankowość zdalna).
Zalety e-banku:
Dla klienta:
- Niższe koszty przeprowadzonych operacji
- Zwiększenie satysfakcji
- Bieżący kontroling
- Wygodna komunikacja
- Zwiększenie wyników finansowych banku
- Promowanie szerokiego asortymentu usług i produktów
- Możliwość zebrania cennych informacji o klientach
- Indywidualizacja oferty
- Możliwość dotarcia do licznej grupy
Wady e-banku
- Usterki oprogramowania
- Brak widoczności stanu konta w chwili dokonywania przelewu
- Brak stanu salda konta po poszczególnych operacjach w historii rachunku
- Brak możliwości blokady na koncie środków przy ustanawianiu przelewu z datą przyszłą, co prowadzi do odrzucenia przelewu
- Niebezpieczeństwo ataków hakerskich na konta internetowe
Zalety
Dla klientów:
- oszczędność czasu
- znaczna wygoda,
- łatwy i szybki dostęp do informacji,
- możliwość porównywania konkurencyjnych ofert,
- możliwość lepszego zapoznania się z ofertą (brak ograniczeń czasowych),
- dostęp do zdecydowanie szerszego asortymentu towarów,
- dostęp do oferty sklepów na całym świecie,
- bardziej szczegółowe opisy towarów,
- klient wybierając określony towar może, przy pomocy zamieszczonych linków, przenieść się bezpośrednio na stronę producenta tego towaru,
- możliwość stałej kontroli wysokości kwoty, jaką wyda w sklepie (koszyk),
- pewne towary, które można otrzymać bezpośrednio przez sieć, jak na przykład oprogramowanie są znacznie korzystniejsze cenowo, gdyż pominięte zostają koszty transportu,
- możliwość przeglądania oferty oraz obsługa klienta przez cały czas,
- możliwość wyszukiwania towarów według dowolnego zadanego kryterium, na przykład ceny, rodzaju,
- nowe możliwości niedostępne w tradycyjnych sklepach, na przykład: możliwość wysłuchania części utworu w e-sklepie sprzedającym płyty CD, czy też przeczytanie recenzji książki w e-księgarni.
Dla firm:
- Niewysoki koszt, redukcja kosztów (głównie dotyczy dużych producentów), oszczędności – ominięcie łańcucha pośredników, brak potrzeby utrzymywania punktów sprzedaży detalicznej, magazynów, zatrudniania personelu; eliminacja części tradycyjnych dokumentów i korzystanie z teleworkingu, niski koszt dotarcia do wysokiej liczby potencjalnych klientów; niski koszt reklamy i promocji,
- elastyczność – ciągła i natychmiastowa możliwość aktualizowania oferty,
- bardziej szczegółowe opisy towarów,
- uatrakcyjnienie oferty poprzez organizowanie licytacji,
- dostęp do nowych klientów,
- przyspieszenie procesów biznesowych,
- uzyskanie przewagi konkurencyjnej,
- anonimowość – skuteczna konkurencja z dużymi firmami,
- dostęp do rynku światowego – około 100 mln. potencjalnych klientów; Polska – dostęp do krajowego rynku – około 1 mln. potencjalnych klientów (lub inaczej: zmniejszenie zależności od rynku lokalnego),
- skrócenie czasu dostępu do rynku towarów i usług,
- eliminacja negatywnego zjawiska sezonowości na rynku lokalnym,
- możliwości multimedialne, jakie daje sieć, pozwalają tej formie sprzedaży konkurować ze wszystkimi tradycyjnymi formami handlu,
- efektywność – prezentacja oferty 24 godziny na dobę, 365 dni w roku, bez zwiększenia kosztów oraz szybki kontakt z partnerami,
- interaktywność – powoduje, że handel on-line może dostarczyć sprzedającemu znacznie więcej informacji o kliencie, jego potrzebach, guście i upodobaniach,
- na otwarcie sklepu internetowego nie są wymagane żadne zezwolenia,
- obniżenie kosztów połączeń telekomunikacyjnych,
- wzrost poziomu sprzedaży,
- wzrost wartości firmy, wzmocnienie jej pozycji,
- lepsze wykorzystanie możliwości produkcyjnych,
- szybki i łatwy dostęp do informacji gospodarczych, informacji o potencjalnych klientach i konkurencji (business-to-business).
Z punktu widzenia klientów:
- zapewnienie bezpieczeństwa płatności przez sieć,
- niepewność, co do rzetelności sprzedawcy,
- brak możliwości wypróbowania, czy oględzin zakupywanego towaru,
- odczuwalny brak fizycznie istniejącego sprzedawcy, z którym można skonsultować pewne pilne kwestie.
Z punktu widzenia handlowców:
- zbyt wysoki koszt dostarczenia towaru do klienta,
- brak efektywnego i rozbudowanego systemu spedycyjnego i dostawczego,
- brak efektywnej obsługi płatności kartami kredytowymi,
- obniżenie osiąganych marż, wynikające ze spłaszczenia cen a często z „wojny cenowej” między podmiotami, głównie reklamującymi się w porównywarkach cenowych.
Zalety:
- Dostępność – aby zdobyć e-booka, wystarczy że masz dostęp do internetu. Nie ograniczają go nakłady egz., limit umowy z danym wydawnictwem itd. Dzięki temu jest coraz większa oferta dostępnych tytułów.
- Cena – Niższy koszt pozyskiwania informacji (gazet, książek, podręczników szkolnych, prac naukowych itd.), jeśli nie liczyć, rzecz jasna, jednorazowych kosztów sprzętu
- Dostawa – Nie ogranicza nas cierpliwość na doczekanie się wysyłki.
- Płatność – E-booki pozwalają wymienić pieniądze za pośrednictwem internetowej strony banku.
- Kopia – W razie wydrukowania e-booka do własnych celów, kiedy się on zniszczy zawsze można utworzyć kopię.
- Objętość – Łatwa archiwizacja i dostęp do dużej ilości książek. Znikają problemy z przechowywaniem i niepotrzebną makulaturą. Nieograniczona praktycznie objętość elektronicznych materiałów.
- Interaktywność – Łączenie najrozmaitszych typów mediów w jednolitej postaci elektronicznej, niemożliwe do uzyskania w tak szerokim zakresie w książce tradycyjnej. Poza tym, system nawigacyjny i wyszukiwawczy nieporównanie bogatszy i skuteczniejszy niż w książce tradycyjnej.
- Konfiguracja – E-booki pozwalają na prostą zmianę DTP tekstu.
- Ekologia – brak ściętych drzew, potrzebnych do przerobienia na papier.
- Forma – E-booka można własnoręcznie wydrukować
- Do wielorakiego użytku – np. Ułatwienie dostępu do informacji dla milionów osób o fizycznych upośledzeniach.
- Zysk – z ww. powodów
- Łatwe do wyprodukowania
- Eliminacja korupcji
- Aktualność informacji – którą zawdzięczamy przede wszystkim Internetowi.
- Większe wymagania urządzeń elektronicznych, których używanie wiąże się z określonym poziomem kultury technicznej.
- Koszt nabycia urządzenia (komputera czy specjalistycznego odtwarzacza).
- W przypadku podświetlanych wyświetlaczy, szybsze zmęczenie czytającego i wolniejsze czytanie (wg testów – o ok. 25%)
- Ograniczona przenośność, aczkolwiek nie dotyczy to już w zasadzie notebooka czy czytnika książek elektronicznych.
- Ograniczenia ekonomicznej infrastruktury (zwłaszcza systemu rozliczeń), zniechęcające wydawców do znacznie intensywniejszego zagospodarowywania nowych możliwości.
- Brak wystarczająco skutecznych technik i technologii ułatwiających korzystanie z mediów elektronicznych osobom niepełnosprawnym (w szczególności syntezy dźwięku).
- Mało skuteczne techniki zabezpieczania praw autorskich.
- Zabezpieczenia DRM uniemożliwiające wypożyczenie książki elektronicznej drugiej osobie posiadającej czytnik.
Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.
OdpowiedzUsuń